عمل جراحی بینی می تواند آپنه خواب را برطرف کند؟

آپنه خواب

آپنه خواب یا وقفه تنفسی انسدادی در خواب ، به شرایطی اطلاق می گردد که طی آن ، فرد زمانی که در خواب به سر می برد با قطع تنفس ناگهانی مواجه شده و نفس کشیدن او بی اختیار متوقف می شود. در حالت طبیعی ، هوا به صورت مداوم و به آرامی از راه دهان و بینی به سمت ریه ها جریان پیدا می کند ؛ اما در صورت وقوع این عارضه ؛ گردش همیشگی هوا در هنگام خواب ، متوقف می شود.

این اتفاق ، درصورتی رخ می دهد که فضای عبور هوا در گلو بسیار باریک باشد ؛ لازم به ذکر است که خرو پف کردن به عنوان یکی از مشخصه های بارز آپنه در خواب به شمار می رود. ( خروپف ، زمانی اتفاق می افتد که جریان هوای تنفسی درون گلوی فرد دچار فشار شود. ) لازم به ذکر است که در صورت عدم درمان به موقع این بیماری ، اختلالات و مشکلاتی اعم از موارد ذیل حادث خواهند شد :

1. افزایش فشار خون
  2. بیماری قلبی
  3. سکته قلبی
  4. دیابت
ضرورت تزریق کورتون بعد از رینوپلاستی

مطالب پیشنهادی جراح بینی اصفهان دکتر مجید راستی :

جراح بینی اصفهان | عمل جراحی بینی می تواند آپنه خواب را برطرف کند؟ .

علل بروز آپنه خواب چیست ؟

این عارضه، انواع مختلفی دارد که وقفه انسدادی تنفسی ( OSA ) یکی از رایج ترین آن ها است. به طور کلی ؛ شواهد نشان می دهد که اضافه وزن ، علائم آپنه در خـواب را تشدید می سازد. لذا شاهد آن هستیم که افراد چاق بیش از دیگر افراد در معرض بیماری مذکوری قرار دارند. ضمنا ناگفته نماند که خوابیدن به صورت طاقباز ( خوابیدن به پشت ) نیز ، از جمله مواردی است که آپنه خـواب و توقف انسدادی تنفسی را تشدید می کند. در این جا باید خاطر نشان نمود که برخی عوامل می توانند خطر بروز این بیماری را چند برابر کرده و سبب افزایش احتمال بروز وقفه تنفسی در خواب شوند ؛ این عوامل عبارتند از :

1. بزرگی لوزه در کودکان
  2. باریک بودن سقف دهان یا مجرای تنفسی
  3. بلند بودن زبان که می تواند باعث گرفتگی راه تنفسی شود.
  4. Retrognathia ، یا حالتی که در آن فک پایینی کوتاه تر از فک بالایی است.
علائم پرکار و کم کار بودن تیروئید برای عمل بینی

علائم آپنه خواب

وقفه تنفسی در خواب ، باعث می شود اکسیژن کافی به مغز و قسمت های دیگر بدن نرسد و کیفیت خواب ضعیف شود ؛ که خود این سبب بی حالی و خستگی در طول روز می شود. کسانی که دچار این وقفه تنفسی در خواب هستند ، ممکن است موارد زیر را هم تجربه کنند :

• سردردهای شدید
  • تحریک پذیری
  • احساس بداخلاقی
  • احساس افسردگی و ناراحتی
  • خستگی و بی حوصلگی
  • بیش فعالی در کودکان
  • تشدید افسردگی
  • کاهش میل جنسی
  • تورم پا ( به آن edema یا اِدِم پا می گویند و زمانی رخ می دهد که آپنه خـواب شدید شده باشد )
پیدا کردن جراح بینی برای عمل زیبایی بینی اصفهان

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

تجربه خروپف بلند می تواند نشان دهنده یک مشکل بالقوه جدی در تنفس باشد. اما همه کسانی که دچار آپنه هستند خروپف نمی کنند. در صورت مشاهده علائم و نشانه های آپنه با پزشک جراح بینی اصفهان مشورت کنید. در مورد هرگونه مشکل خواب که شما را خسته، خواب آلوده و تحریک پذیر می کند از پزشک خود سوال کنید.

جراح بینی اصفهان | جراحی رینوپلاستی

آیا عمل جراحی بینی می تواند آپنه را برطرف کند؟

رینوپلاستی عملکردی ممکن است توانایی بهبود قابل توجهی در درمان آپنه انسدادی (در بیماران مبتلا به انسداد بینی) را داشته باشد. نتایج این عمل در افزادی که شاخص توده بدنی کمتر از ۳۰ دارند نسبتا موفقت آمیز بوده است.