آشنایی با بیهوشی در جراحی بینی

انواع بیهوشی در جراحی بینی

بیهوشی جراحی بینی | نه تنها در جراحی بینی بلکه در بیشتر عمل‌ها ممکن است نیاز به بیهوشی وجود داشته باشد. بیهوشی سبب بی حسی کامل و یا بی حسی قسمت مشخصی از بدن شما شده و همین امر سبب می‌شود شما هیچ گونه دردی در حین عمل احساس نکنید. اما هر نوع از بیهوشی چگونه است؟ در ادامه به شرح انواع رایج بیهوشی عمل بینی خواهیم پرداخت.

• بی حسی موضعی

در این روش داروی بی‌حس کننده را به ناحیه بینی و اطراف آن تزریق می‌کنند. این امر سبب بی حسی کلی آن نقاط می‌شود و در نتیجه شما هیچ گونه درد و ناراحتی را احساس نخواهید کرد. بی حسی موضعی به طور معمول برای عمل‌های سبک و سرپایی مورد استفاده قرار گرفته و یک انتخاب مناسب است.

• آرامش بخش وریدی

در این روش داروی‌های آرامش بخش و خواب‌ آور از ورید شما وارد بدنتان شده و سبب ایجاد یک حالت نیمه هشیار یا خواب و بیداری می‌شود. در این روش از بیهوشی شما ممکن است صدای پزشک یا دستگاه‌های اطراف خود را بشنوید اما نمی‌توانید به آن‌ها توجه داشته و یا پس از به هوش آمدم به خاطر بیاورید.

• بیهوشی عمومی

در این روش شما با استفاده از داروی‌های استنشاقی یا وریدی به حالت بیهوشی کامل می‌روید. در این حالت از بیهوشی شما هیچ آگاهی و درکی از محیط اطراف خود ندارید و با استفاده از یک لوله تنفسی که به شما متصل خواهد شد، تنفستان کنترل می‌شود.

عوارض و پیچیدگی های جراحی زیبایی بینی

جراح بینی اصفهان | اثرات بیهوشی جراحی رینوپلاستی.

در عمل بینی بیهوشی بهتر است یا بی حسی؟

در گذشته از روش بی‌حسی در جراحی بینی استفاده می‌شد؛ اما امروزه با وجود پزشکان بیهوشی، جراح بینی ترجیح می‌دهد از بی‌حسی استفاده کند. هریک از این روش‌ها، مزایا و معایب خود را دارند؛ اما بهترین روش که این روزها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیهوشی است.

در بیهوشی، فرد هوشیاری خود را از دست می‌دهد، به خواب می‌رود، هیچ دردی حس نمی‌کند و هیچ یک از کارهای خشن عمل بینی را نمی‌بیند. از طرفی دیگر، در بی‌حسی، فرد هوشیار است و می‌بیند که چطور بینی او را جراحی می‌کنند و حتی در برخی مواقع، بیمار در حین عمل پشیمان می‌شود! به همین دلیل، امروزه دیگر از بی‌حسی استفاده نمی‌شود و پزشکان آن را قبول نمی‌کنند.

بیهوشی عمل بینی چقدر طول میکشه؟

بیهوش کردن بیمار توسط متخصص بیهوشی دقیقاً قبل از عمل بینی شروع می‌شود. بسته به نوع عمل، عمل بینی بین ۱.۵ الی ۳ ساعت به طول می‌انجامد. در هر دو حالت بیهوشی و بی‌حسی موضعی با مواد آرام‌بخش، بیمار هیچ درد و اضطرابی را متوجه نمی‌شود.

هزینه جراحی زیبایی بینی

جراح بینی اصفهان |  جراحی زیبایی بینی اصفهان | مزایا و معایب رینوپلاستی بدون بیهوشی

عوامل تاثیر گذار در انتخاب نوع بیهوشی

عوامل متفاوتی می‌تواند در انتخاب نوع بیهوشی تاثیر داشته باشد. در واقع انتخاب نوع روش بیهوشی یکی از مهم‌ترین و موثر‌ترین نکات مورد توجه در عمل است. انتخاب یک روش مناسب می‌تواند سبب راحتی و سلامتی بیمار باشد، زیرا ممکن است بسیاری از مراجعان به داروی‌های خاصی حساسیت داشته و اگر به آن توجه نشود باعث ایجاد مشکلات بسیاری در طی عمل جراحی خواهد شد. با ما همراه باشید تا با عوامل تاثیر گذار بر انتخاب نوع بیهوشی بیشتر آشنا شوید.

• شرایط جسمی و سلامتی بیمار

برخی از بیماران به دلایل مختلفی نظیر داشتن بیماری‌های قلبی، تنفسی، کبدی، کلیوی، دیابت و یا حساسیت به دارو‌های بیهوشی نمی‌توانند از روش بیهوشی عمومی استفاده کنند. در این صورت پزشک عمل بینی شما با توجه به شرایط و نظر بیمار، ممکن است از سایر روش‌های دیگری که پیش‌تر معرفی کردیم بهره ببرد.

• پزشک جراح

پزشک جراح شما نقش مهم و کلیدی در انتخاب روش مناسب بیهوشی در طی عمل دارد. دکتر با توجه به تجربه و دانش خود به طور معمول روش مناسب را با در نظر گرفتن نوع عمل، مدت زمان آن، شکل و ساختار بینی و همچنین آزمایش‌های انجام شده که بخش از اقدامات قبل از عمل است، انتخاب می‌کند.

• بودجه و هزینه

هزینه جراحی بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از عوامل تأثیر‌گذار در آن نوع بیهوشی است. هزینه این عمل جراحی بستگی به نیروی انسانی ( پزشک جراح، پزشک بیهوشی، پرستار…)، داروی استفاده شده، تجهیزات استفاده شده و … دارد. به طور کلی پر هزینه‌ترین روش، بیهوشی عمومی است که در این روش لوله‌های هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل جراحی زیبایی بینی

عوراض بیهوشی عمل بینی

معایب روش‌های مختلف بیهوشی در عمل بینی که تا اینجا با آنها آشنا شدیم شامل عوارض ناشی از آن نوع بیهوشی در عمل بینی نیز می‌شوند. موارد زیر نیز به طور کلی به عنوان عوارض بیهوشی پس از جراحی بینی شناخته می‌شود که آگاهی از بروز آن‌ها بعد از عمل میتواند از استرس و نگرانی شما کم کند :

1. احساس تهوع و امکان استفراغ در ۲۴ ساعت اول بعد از عمل بینی
  2. سر گیجه، ضعف و سردرد