بینی زینی شکل و درمان آن

بینی زینی شکل و درمان آن

آشنایی با بینی زینی شکل و راه اصلاح آن

بینی زینی شکل یکی از مشکلاتی است که در آناتومی بینی ایجاد می‌شود و باعث از بین رفتن زیبایی چهره می‌شود. با عمل بینی ترمیمی می‌توان این عارضه را اصلاح کرد.

اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات کافی و دقیقی کسب کنید این مطلب را تا آخر بخوانید.


مطالب خواندنی و آموزنده دکتر مجید راستی جراح بینی اصفهان :


جراح بینی اصفهان | بینی زینی شکل و درمان آن

بینی زینی شکل چیست؟

عارضه‌ای که در آن فاصله‌ی بین نوک و برآمدگی بینی حالت تورفتگی پیدا می‌کند، بینی زینی شکل یا saddle nose نامیده می‌شود. این عارضه یکی از شایع‌ترین عارضه‌های بد شکلی بینی است که موجب پایین اوردن اعتماد به نفس فرد برای حضور در اجتماع می‌شود و خود پنداره مثبت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با مشاهده عکس این عارضه متوجه می‌شوید که این عارضه حالت طبیعی و زیبایی بینی را از بین می‌برد و کسی که دچار این عارضه می‌شود حق دارد از ظاهر خود ناراضی باشد.

این عارضه که به آن دماغ بوکسور هم گفته می‌شود با ضعیف شدن یا کمبود غضروف در ساختار بینی بروز می‌کند و موجب دفرمه شدن آن می‌شود. با ایجاد این عارضه این سوال پیش می‌آید که عامل ایجاد کننده آن چیست و آیا راهی برای کنترل ان وجود دارد یانه. بهتر است بدانید علت بدماغ بوکسور یک مورد نیست. بلکه مجموعه‌ای از موارد و علت‌های باعث تغییر شکل بینی می‌شوند. موارد زیر به عنوان علت‌های بینی زینی شکل معرفی می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه
ویژگی منحصربه فرد جراحی بینی مردان
دماغ بوکسور به دلیل جراحی

یکی از علت‌های شایع که باعث می‌شود بینی فرد زینی شکل شود مهارت نداشتن جراح برای عمل بینی است. جراح باید برای عمل زیبایی بینی برآورد دقیقی از وضعیت بینی داشته باشد و بتواند غضروف یا استخوان بینی را به اندازه حذف کند و بینی را کوچک کند. چون کوچکترین بی‌دقتی و سهل انگاری برای برداشتن قوس بینی موجب ایجاد عارضه بینی زینی شکل می‌شود.

با این حساب اهمیت انتخاب جراح با تجربه و ماهر برای عمل بینی مشخص می‌شود، چون اگر در این انتخاب کوتاهی شود بیمار مجبور می‌شود جراحی بینی را تکرار کند تا وضعیت بینی را اصلاح کند. البته گاهی اوقات هم بیمار به ایجاد قوس زیاد روی بینی اصرار دارد که ممکن است موجب زینی شکل شدن بینی شود و آناتومی طبیعی بینی را دچار اشکال کند.

دماغ بوکسور مادرزادی

یک علت دیگر بینی زینی شکل این است که به طور مادرزادی سپترم غضروفی یا استخوانی پایین‌تر از حد معمول باشد. .بنابراین اگر از نیم رخ به صورت فرد نگاه کنیم متوجه می‌شویم دماغ بوکسور است و نیاز به ترمیم دارد. البته بینی زینی شکل مادرزادی جزو عارضه‌های نادر است اما با جراحی می‌توان وضعیت آن را اصلاح کرد.

دکتر جراحی بینی ضمن اینکه به نتظارات و خواسته‌های بیمار برای عمل بینی توجه می‌کند، وضعیت بینی را هم در نظر می‌گیرد تا فرد بعد از عمل درگیر مشکلات تنفسی نشود.

بیماری‌ سفلیس و جذام

برخی از بیماری‌ها نظیر سفلیس و جذام بافت بینی را هدف قرار می‌دهند و با حمله به آن موجب از بین رفتن غضروف یا استخوان می‌شوند. به این ترتیب بینی حالت دماغ بوکسور می‌گیرد و نیاز به ترمیم دارد. دکتر پوست، مو و زیبایی تمام تلاش خود را می‌کند تا مشکلات و عیب‌های صورت را برطرف کند و زیباتر کردن چهره اعتماد به نفس بیماران را افزایش دهد.

پیشنهاد مطالعه
دستکاری بینی بعد از جراحی بینی
سپتوم استخوانی

سپتوم استخوانی در اثر ضربه شدید به بینی ایجاد می‌شود و باعث تغییر شکل ظاهری بینی می‌شود. البته با اصلاح سوراخ بزرگ سپتوم بینی می‌توان این عارضه را ترمیم کرد. جراح بینی برای عمل کردن بینی به تناسب اندازه‌ی بینی با سایر اجزای صورت توجه می‌کند.

دماغ بوکسور به دلیل مصرف کوکائین

مصرف مزمن یا طولانی مدت کوکائین باعث می‌شود جریان خون به سپتوم بینی کم شود و بافت بینی از بین برود یا به اصطلاح نکروز شود. این اتفاق‌ در نهایت منجر به کوچک شدن تیغه بینی و زینی شکل شدن آن می‌شود.

جراح بینی اصفهان | بینی زینی شکل و درمان آن .

راه درمان بینی زینی شکل چگونه است؟

برای ترمیم بینی زینی شکل می‌توان از جراحی استفاده کرد. اما بر خلاف جراحی‌های زیبایی که با تراشیدن استخوان یا بریدن گوش اضافه شکل بینی اصلاح می‌شد، در این شیوه باید از پیوند غضروف جدید برای بازسازی و ترمیم بینی زینی شکل استفاده شود.  روش ترجیحی برای اصلاح ناهنجاری بینی شکل، جراحی بینی باز است که معمولا به دلیل رینوپلاستی یا سیتوپلاستی قبلی که بیش از حد تهاجمی بوده انجام می‌شود.

از غضروف‌های کدام قسمت بدن برای بازسازی بینی زینی شکل استفاده می‌شود؟

برای ترمیم بینی زینی شکل از غضروف‌های بخش‌های زیر بدن بیمار استفاده می‌شود.

  • تیغه‌ی میانی بینی
پیشنهاد مطالعه
عمل زیبایی بینی استخوانی

در جراحی ثانویه برای اصلاح بینی زینی شکل در برخی موارد از تیغه میانی بینی یا سپتوم برای ترمیم استفاده می‌شود. اما در مواردی که در جراحی قبلی این غضروف‌ها برداشته شود لازم است از نواحی دیگر بدن غضروف برداشته شود.

  • غضروف گوش و دنده و لگن

در جراحی ترمیمی دماغ بوکسور از غضروف گوش، لگن یا دنده هم استفاده می‌شود تا حالت زینی بینی از بین برود. در این روش برش کوچکی در قسمت مربوطه زده می‌شود و غضروف آن برداشته می‌شود. اگر این اقدام در مورد گوش انجام شود هیچ تغییری در شکل ظاهری گوش ایجاد نمی‌شود.

هزینه درمان دماغ بوکسور چقدر است؟

هزینه جراحی زیبایی بینی و اصلاح وضعیت آن با هر هدفی که انجام شود، متغیر است. زیرا شکل بینی فرد و بازه‌ی زمانی که پزشک برای ترمیم آن باید صرف کند برای هر فردی متفاوت است. قاعدتاً هر چقدر زمان عمل طولانی‌تر و فرایند انجام آن پیچیده‌تر باشد قیمت عمل بینی بیشتر می‌شود. پس هزینه عمل دماغ بوکسور هم ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی است.

تخصص و تجربه‌ی پزشک و شهر و بیمارستانی که عمل در آن انجام می‌شود نیز بر قیمت عمل تاثیرگذار است. پزشکانی که مهارت و تخصص بیشتری دارند برای جراحی بینی زینی شکل قیمت بالاتری به بیمار اعلام می‌کنند. همچنین در کلینیک‌ها و بیمارستان‌هایی که خدمات با کیفیت‌تری به بیماران ارائه می‌شود یا مدت زمان بستری شدن بیمار طولانی شود، هزینه عمل هم بیشتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *