عوارض کوتاه مدت و دراز مدت جراحی زیبایی بینی

عوارض بعد از جراحی زیبایی بینی

آیا نگران عوارض بعد از عمل بینی هستید؟ جراحی بینی یا رینوپلاستی یکی از عمل‌های زیبایی پرطرفدار در دنیا است که علی‌رغم پیشرفت علم و تکنیک‌های جراحی بینی هنوز هم مثل هر عمل جراحی، عوارض خودش را دارد. البته ناگفته نماند که پیشرفت تکنیک‌های جراحی تا حدی توانسته عوارض جراحی بینی را به حداقل برساند.

طبیعی است که اگر عمل جراحی را یک جراح ماهر و متخصص انجام بدهد عوارض رینوپلاستی در کمترین میزان خود خواهد بود. اگر برایتان سوال است که عوارض رینوپلاستی چه هستند و بیمار با چه چیزهایی قرار است مواجه شود تا انتهای این مطلب با ما باشید. در صورتی که برای انجام عمل زیبایی بینی و عوارض و خطرات آن نگران هستید، حتما با چند جراح بینی باتجربه مشورت کنید.

جراح بینی اصفهان | جراحی زیبایی بینی اصفهان | جراحی روش باز بینی

عوارض بعد از عمل بینی

هدف اصلی عمل زیبایی بینی تنها کوچک کردن بینی نیست بلکه قرار است فرم ایراددار بینی به شکل و ظاهری بدون عیب و نقص و زیبا تبدیل شود. بنابراین، حرف اول در عمل بینی را تناسب بینی با صورت و سایر اجزای صورت بیمار می‌زند. رایج‌ترین عوارض بعد از عمل بینی که در بیماران مشاهده می‌شود اختلال در عملکرد تنفسی است و بیمار بعد از رینوپلاستی سخت نفس می‌کشد. از دیگر عوارض رینوپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. خونریزی
  2. عفونت
  3. حساسیت به بیهوشی و مرگ به‌خاطر ماده بیهوشی
  4. کاهش حس بویایی
  5. آسیب بافت عمقی
  6. سوراخ شدن تیغه بینی
  7. کوچک شدن سوراخ‌های بینی
  8. عدم تنفس از طریق بینی و افزایش تنفس دهانی
  9. بی‌حسی داخل و اطراف پوست بینی
  10. درد، کبودی، ورم
  11. ماندن جای زخم و اسکار
مراقبت های بعد از جراحی بینی | جراح بینی اصفهان

عوارض عمل بینی در کوتاه مدت

برخی عوارض جراحی بینی کوتاه مدت هستند و پس از سپری شدن دوره نقاهت این عوارض هم برطرف می‌شوند. کبودی، درد، ورم، کاهش حس بویایی و خونریزی را می‌توان از عوارض عمل بینی در کوتاه مدت دانست که پس از گذراندن دوره بهبودی این عوارض رینوپلاستی هم برطرف می‌شوند. رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی باعث کاهش این نوع مشکلات عمل بینی می‌شود. پزشک برای رفع درد داروهای مسکن تجویز می‌کند.

۱. درد
درد به‌خصوص در بینی‌های استخوانی به‌خاطر اصلاح غضروف بینی بسیار شایع است. پزشک برای رفع درد داروهای مسکن تجویز می‌کند.

۲. ورم بعد از رینوپلاستی
تورم اطراف چشم و بینی از شایع‌ترین عوارض جراحی بینی در کوتاه مدت هستند که نهایتا ۳ تا ۴ روز بعد عمل برطرف می‌شود.

۳. کبودی از عوارض جراحی بینی در کوتاه مدت
بسته به نوع عمل جراحی میزان کبودی هم متفاوت خواهد بود و حدود ۱۰ روز بعد عمل برطرف می‌شود.

۴. جای رد بخیه

در رینوپلاستی به‌روش باز بخیه‌های ظریفی استفاده می‌شود که گاهی ممکن است ردشان روی بینی باقی بماند. برای جلوگیری از این عارضه می‌توان از پمادهای موضعی استفاده کرد.

۵. عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی
تورم و بی‌حسی از عوارض بعد از جراحی بینی هستند که با حرف زدن با دهان باز، خندیدن و گریه کردن در روزهای اول بعد عمل تشدید می‌شوند. حرف زدن باعث می‌شود که بینی حرکت کند، برای همین جراح از آتل استفاده می‌کند تا بینی بی‌حرکت بماند و بهتر فرم بگیرد.

نکات قبل از جراحی بینی

جراح بینی اصفهان |  جراحی زیبایی بینی اصفهان |  با جراحی بینی گوشتی جراح بینی اصفهان | جراحی زیبایی بینی اصفهان | یک قدم به دوست داشتن خود نزدیک‌تر باشید!

۶. عوارض راه رفتن بعد از عمل بینی
راه رفتن بعد از عمل بینی نباید مثل سابق با سرعت و شدت باشد چرا که عوارض خطرناکی مثل افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، التهاب، تورم بینی بعد عمل، بدتر شدن زخم بعد جراحی، بازشدن بخیه‌ها و عفونت را به‌دنبال دارد. برای پیشگیری از عوارض راه رفتن بعد از عمل بینی بهتر است این راهکارها را دنبال کنید:

• پرهیز از راه رفتن سریع در مسافت طولانی
  • پرهیز از خم یا پایین کردن سر حین راه رفتن تا به بافت جراحی شده فشار نیاید. بهتر است مستقیم به روبه‌رو نگاه کنید.
  • پرهیز از راه رفتن در مسیرهای شلوغ چرا که احتمال برخورد و آسیب دیدگی وجود دارد.
  • پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت‌های ورزشی شدید
۷. عوارض عمل بینی با بی حسی

رینوپلاستی با هر روشی که انجام شود طبیعتا مزایا و عوارض خاص خودش را دارد. هرچند که عمل بینی با بی حسی از کمر هم ممکن است معایب و عوارضی داشته باشد اما عوارض آن نسبت به عمل بینی با بیهوشی به‌مراتب کمتر است. از شایع‌ترین عوارض رینوپلاستی با بی‌حسی می‌توان به تورم و کبودی بعد عمل اشاره کرد. در رینوپلاستی با بیهوشی بیمار بعد از ریکاوری احساس تهوع و استفراغ دارد و از بین بردن مواد بیهوشی بعد از عمل طول می‌کشد. اما با روش بی‌حسی موضعی دیگر شاهد این حالت نیستیم.

به‌نوعی می‌توان گفت که عمل بینی با بی‌حسی روش بهتری برای جراحی زیبایی بینی است چرا که دیگر عوارض و ریسک ماده بیهوشی را ندارد. البته افرادی که روحیه حساسی دارند و توانایی دیدن صحنه‌های خشن و خون و تجهیزات پزشکی را ندارند گزینه مناسبی برای عمل با بی حسی نیستند چرا که فرد کاملا هوشیار است و متوجه تغییراتی که جراح روی بینی می‌دهد می‌شود.

وضعیت تنفس پس از جراحی بینی
۸. عوارض عمل بینی بدون تامپون

درست است که عمل بینی بدون تامپون دیگر درد ندارد اما عوارضی هم دارد که باعث شده برخی از جراحان همچنان استفاده از تامپون را ترجیح بدهند. از عوارض عمل بینی بدون تامپون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

• عدم جلوگیری از خونریزی داخل بینی، تیغه‌ها و اطراف بخیه
  • چون تامپون نیست، خونریزی داخل بینی جذب نمی‌شود و روی دیواره بینی خشک می‌شود.
  • احتمال بروز هماتوم بعد عمل

۹. عوارض عمل بینی برای چشم

جراحی زیبایی بینی هیچ ربطی به عصب بینایی ندارد و تاثیری هم روی بینایی نمی‌گذارد اما در مواردی شاهد بروز عوارضی برای چشم هستیم.

جراح بینی اصفهان | جراحی زیبایی بینی اصفهان | هزینه عمل جراحی زیبایی بینی .

عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

همه نمی‌توانند کاندیدای مناسب عمل بینی باشند و انجام این جراحی برای افراد زیر خطرناک است :

• بیماران دیابتی
  • افرادی که مشکلات تنفسی و بیماری تنفسی دارند.
  • بیماران قلبی عروقی
  • افرادی که از کم خونی رنج می‌برند
  • سیگاری‌ها و افرادی که الکل مصرف می‌کنند.
  • افرادی که از نظر روحی و روانی آسیب‌پذیرند.

کوچک‌ترین تغییر حتی یک تغییر چند میلی‌متری در ساختار بینی، تفاوت بزرگی در ظاهر بینی‌تان ایجاد می‌کند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود که حتما برای عمل رینوپلاستی یک جراح متخصص باتجربه و ماهر پیدا کنید تا از نتیجه عمل راضی باشید. چرا که انتخاب جراح نامناسب ریسک و عوارض بعد از جراحی بینی را چند برابر می‌کند.

درست است که عمل بینی مثل هر عمل دیگری ریسک و عوارض جانبی خودش را دارد اما انتخاب نامناسب پزشک و جراح غیرمتخصص می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به‌دنبال داشته باشد. از شایع‌ترین عوارض بعد از عمل بینی می‌توان به درد، ورم، کبودی، تیرگی زیر چشم، خونریزی، عفونت، هماتوم و حساسیت به مواد بیهوشی اشاره کرد.