کاهش حس بویایی بعداز عمل بینی

کاهش حس بویایی بعداز عمل بینی

دلیل کاهش حس بویایی بعداز عمل بینی چیست؟

کاهش حس بویایی بعداز عمل بینی : اگر بخواهید مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی را بررسی کنید، باید نگاهی به عملکرد سیستم بویایی بیاندازید. پس از جراحی فانتزی بینی یا عمل زیبایی بینی که توسط جراح بینی اصفهان انجام میشود، معمولا به میزان قابل مشاهده‌ای تورم در داخل بینی ایجاد می‌شود. همین تورم، موجب اختلال در عملکرد رشته‌های عصبی بویایی و سیستم بویایی می‌شود. معمولا با تورم، جریان هوا به داخل بینی از بین رفته و رسیدن مولکول‌های رایحه به رشته‌های عصبی بویایی نیز، مختل می‌گردد. همین اختلال در پروسه بویایی کافی است که فرد دچار مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی شود. معمولا تجربه چنین شرایطی را در زمان سرماخوردگی، آنفولانزا و تست مزه‌های تند مثل فلفل، دارید. در این موارد نیز، به‌دلیل تورم در ناحیه داخلی بینی، احساس بویایی ضعیف می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
درباره جراحی باز بینی چقدر می دانیم ؟

تحلیل نتایج حاصله از بررسی تاثیرات جراحی بینی بر حس بویایی چیست؟

طی شیوع مشکلات بویایی بعد از عمل بینی، تحقیقاتی در زمینه بررسی این مشکل آغاز شد. در این تحقیق، افرادی که کاندید جراحی بینی بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتیجه این ارزیابی قبل از عمل بینی، نشان از نرمال بودن اکسیژن رسانی بدن و حس بویایی در این افراد بود. پس از انجام جراحی زیبایی بینی، در اولین هفته، ۸۷/۵% از افراد، دچار آنوزمی یا نابویایی شدند و تقریبا اکثر افراد، هیچ حس بویایی نداشتند. این وضعیت تا چند هفته ابتدایی پس از عمل رینوپلاستی ادامه پیدا کرد.

پیشنهاد مطالعه
کاربرد غضروف دنده و گوش برای جراحی بینی

پس از گذشت ۶ هفته،  تقریبا ۸۰% افرادی که تحت عمل زیبایی بینی قرار گرفته بودند، دچار نابویایی خفیف تا متوسط بودند. در واقع، پس از عمل زیبایی بینی، این افراد چندان بویی احساس نمی‌کردند. اما پس از گذشت ۶ ماه از عمل زیبایی بینی، بویایی اکثر افراد به حالت نرمال بازگشت. اما دلیل این تغییرات چه بود؟ در ادامه، به بررسی علل از بین رفتن حس بویایی پس از عمل بینی  می‌پردازیم.

جراح بینی اصفهان | کاهش حس بویایی بعداز عمل بینی

ارتباط پولیپ بینی و مشکل سینوزیت و کاهش حس بویایی

یکی از مشکلاتی که حس بویایی را دچار اختلال می‌کند، پولیپ بینی است. معمولا با ایجاد پولیپ، اختلالی در رشته‌های عصبی بویایی ایجاد می‌شود و انتقال اطلاعات حاصل از مولکول بو، عصب شنوایی و مغز را، دچار اختلال می‌کند. همین موضوع، موجب بروز اختلال بویایی در فرد می‌شود. با بررسی دقیق ساختمان بینی و محل ایجاد پولیپ، پزشک متخصص باتجربه، می‌تواند اقدام به جراحی پولیپ بینی نماید. معمولا مدتی پس از جراحی پولیپ بینی، فرد با برگشت حس بویایی مواجه می‌شود که بسیار رضایت‌‌بخش و خوشحال‌کننده است.

پیشنهاد مطالعه
تقویت غضروف بینی با جراحی

مطالب پیشنهادی : 

خونریزی بعد از عمل بینی

مسواک زدن بعد از عمل بینی

چرا جراحی بینی گوشتی مشکل تر است؟

درمان آبریزش بینی بعد از عمل بینی

اهمیت تغذیه مناسب بعداز عمل بینی

بعداز عمل بینی چه غذاهایی بخوریم ؟

مواردی که نباید در رژیم غذایی بعد از عمل بینی وجود داشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *