پولیپ بینی چگونه عمل می‌شود؟

چرا پولیپ بینی ایجاد می شود؟

جراحی پولیپ بینی  | محققان هنوز به طور کامل درک نکرده‌اند، که علت ایجاد پولیپ چیست. چرا برخی افراد دچار التهاب طولانی مدت می‌شوند و چرا این تحریک و التهاب در برخی باعث ایجاد پولیپ شده و در برخی این عارضه را ایجاد نمی‌کند. شواهد موجود نشان می‌دهد، که افرادی که دچار پولیپ می‌شوند واکنش سیستم ایمنی متفاوتی دارند. این افراد نشانگرهای شیمیایی متفاوتی در غشای مخاطی دارند. در افرادی که پس از التهاب دچار پولیپ نمی‌شوند، این نشانگرها متفاوت است.

پولیپ بینی در هر سنی می‌تواند ایجاد شود. اما این عارضه بیشتر در جوانان و میانسالان شایع است. پولیپ می‌تواند در هر قسمتی از سینوس‌ها یا مجاری بینی به وجود بیاید. اکثرا در ناحیه‌ای ظاهر می‌شود، که سینوس‌های نزدیک چشم، بینی و استخوان گونه از طریق چند مسیر مختلف به بینی می‌رسند.

جراح بینی اصفهان |  جراحی زیبایی بینی اصفهان |  جراحی پولیپ بینی

از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم؟

تشخیص پولیپ بینی باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود. از آن‌جایی که علائم پولیپ با علائم سینوزیت مزمن و سرماخوردگی مشابه بوده، تشخیص آن مشکل است. پزشک بر اساس پاسخ به سوالات و معاینه فیزیکی پولیپ را تشخیص می‌دهد. اما ممکن است، از سایر آزمایش‌های تشخیصی نیز استفاده کند. این آزمایش‌ها عبارتند از:

علت مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی

آندوسکوپی بینی: یک لوله باریک که سر آن دوربین کوچک یا لنز برای بزرگنمایی دارد، وارد مجاری بینی می‌شود. پزشک معاینات دقیقی داخل بینی و سینوس‌ها انجام می‌دهد.
سی تی اسکن: تصاویر به دست آمده از توموگرافی کامپیوتری به پزشک کمک می‌کند، تا اندازه و محل دقیق پولیپ را حتی در عمیق‌ترین قسمت سینوس‌ها مشاهده کند. در این صورت میزان تورم و التهاب ارزیابی می‌شود.
آزمایش آلرژی: برخی مواقع پزشک از آزمایش‌های پوستی برای تعیین حساسیت و ایجاد التهاب مزمن استفاده می‌کند. قطرات کوچکی از عوامل ایجادکننده حساسیت روی پوست ساعد یا قسمت بالای کمر قرار داده می‌شود. سپس پزشک یا پرستار وضعیت پوست و علائم واکنش آلرژیک را بررسی می‌کند. همچنین ممکن است، پزشک به جای آزمایش پوستی، آزمایش خون را برای بررسی آنتی بادی‌های خاص تجویز کند.
آزمایش فیبروز کیستیک: اگر پولیپ بینی در کودکان ایجاد شود، ممکن است، پزشک آزمایش فیبروز کیستیک را توصیه کند. این بیماری ارثی بوده و غدد تولیدکننده مخاط، اشک، عرق، بزاق و ترشحات گوارشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تست تشخیصی یک آزمایش مربوط به تعریق است، که تعیین می‌کند عرق کودک نسبت به حالت طبیعی نمک بیشتری دارد یا نه.
آزمایش خون: ممکن است، پزشک با آزمایش خون سطح ویتامین D را بررسی کند. کاهش ویتامین D می‌تواند با پولیپ مرتبط باشد.

درمان پولیپ بینی

مهم‌ترین سوال افراد در مورد این عارضه این است، که پولیپ بینی چگونه درمان می‌شود؟ هدف از درمان پولیپ کاهش اندازه یا از بین بردن آن است. معمولا اولین روش درمانی پزشک تجویز دارو است. گاهی پولیپ‌ها نیاز به جراحی دارند. اما جراحی بیشتر اوقات راه حل دائمی نبوده و پولیپ‌ها دوباره عود می‌کنند.

عمل جراحی پولیپ بینی

اگر بیمار با مصرف داروها بهبود پیدا نکند و پولیپ‌ها کوچک نشوند، روش جراحی پولیپ بینی پیشنهاد می‌شود. در این عمل پولیپ‌ها برداشته شده و یا مشکلات سینوس اصلاح می‌شود. برای عمل پولیپ یک جراحی سرپایی به نام پولیپکتومی انجام می‌شود. در این روش یک دستگاه مکش کوچک باعث حذف بافت پولیپ یا کاهش آن می‌شود. برای پولیپ‌های بزرگتر پزشک از روش جراحی آندوسکوپ استفاده می‌کند. درعمل پولیپ بینی با لیزر از حرارت لیزر برای ازبین بردن پولیپ و باز شدن مجاری تنفسی استفاده می‌شود.

جراحی جای زخم و اسکار به چه مدت زمان نیاز دارد؟

جراح بینی اصفهان |  جراحی زیبایی بینی اصفهان | جراحی پولیپ بینی.

پولیپ بینی چگونه عمل می‌شود؟

در جراحی آندوسکوپی پولیپ، جراح بینی یک لوله کوچک را وارد مجاری بینی می‌کند. در سر لوله آندوسکوپ یک دوربین کوچک یا لنز برای بزرگنمایی وجود دارد. این لوله به داخل حفره‌های سینوسی هدایت می‌شود. جراح از ابزارهای کوچکی برای از بین بردن پولیپ‌ها و موادی که مانع جریان مخاط هستند، استفاده می‌کند.

در برخی شرایط ممکن است، جراح دهانه اتصال سینوس به مجاری بینی را بزرگ کند. جراحی آندوسکوپی معمولا یک عمل سرپایی محسوب می‌شود. بعد از عمل برای جلوگیری از عود مجدد پولیپ‌ها پزشک استفاده از اسپری بینی کورتیکواستروئید و سرم شستشو را توصیه می‌کند.

نکات مهم قبل از جراحی پولیپ بینی

پیش از هر نوع جراحی لازم است، سوابق پزشکی و داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید. مصرف برخی داروها چند هفته قبل و بعد از عمل باید قطع شوند. داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و ایبوپروفن خطر خونریزی حین عمل و پس از آن را افزایش می‌دهند. به همین دلیل باید حداقل ۳ هفته قبل و بعد از عمل از مصرف این داروها خودداری کرد.

مراقبت‌های بعد از جراحی پولیپ بینی

پس از انجام عمل پولیپ از پانسمان پولیپ بینی برای جلوگیری از خونریزی استفاده می‌شود. برای کاهش درد پزشک داروهای مسکن تجویز می‌کند. استفاده از کمپرس یخ در کاهش درد بسیار موثر است. بعد از عمل به دلیل وجود پانسمان بیمار باید از دهان نفس بکشد. در این مدت شستشوی دهان و مرطوب کردن آن بسیار موثر است.

بیهوشی برای جراحی بینی

به مدت یک هفته باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کرد. مصرف سیگار در روند بهبودی مشکل ایجاد می‌کند. به همین دلیل باید تا چند هفته مصرف آن را متوقف کرد.

هزینه عمل پولیپ بینی

هزینه جراحی پولیپ بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد. تجربه پزشک و موقعیت جغرافیایی مرکز جراحی در قیمت عمل موثر است. علاوه بر دستمزد جراح بینی، باید دستمزد دستیاران جراح، مرکز جراحی یا بیمارستان، آزمایشات و داروها را در نظر گرفت.

از آن‌جایی که عمل پولیپ یک عمل درمانی محسوب می‌شود، بخشی از هزینه‌های آن توسط بیمه پوشش داده می‌شود. برای کاهش هزینه این عمل می‌توانید، از بیمه تامین اجتماعی یا بیمه تکمیلی استفاده کنید.

جراح بینی اصفهان | جراحی زیبایی بینی اصفهان | بهترین جراح بینی اصفهان

چگونه بهترین پزشک جراح بینی را برای درمان پولیپ بینی پیدا کنیم؟

برای انتخاب بهترین جراح بینی باید به میزان تجربه پزشک و مهارت او توجه کنید. متخصصی که در درمان پولیپ تجربه بالایی داشته باشد، بهترین روش درمان را با توجه به شرایط بیمار پیشنهاد می‌دهد. داشتن مجوز نیز به معنای آموزش کامل پزشک در این زمینه است. در جلسه مشاوره با متخصص بینی سوالاتی در مورد عوارض و روش‌های درمان پولیپ بینی بپرسید. علائم خود را توضیح داده و سوابق پزشکی خود را مطرح کنید.