نواحی متداول گرفتن غضروف برای جراحی بینی

نواحی متداول گرفتن غضروف برای جراحی بینی

نواحی متداول گرفتن غضروف برای جراحی بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی

انتخاب نوع غضروف  و نواحی متداول گرفتن غضروف برای جراحی بینی نقش بسیار مهمی در میزان موفقیت نتیجه جراحی بینی ایفا می کند. در صورتی که به دنبال بهبود سایز پل بینی یا افزایش جهت دهی نوک بینی هستید، می توان از غضروف خود بدن استفاده کرد و اولین گزینه برای جراح بینی اصفهان هم همین مورد است. در بیشتر موارد برای جهت دهی و زاویه دادن مناسب به نوک بینی از پیوند غضروف بهره گرفته می شود.

اینکه اولین انتخاب جراح بینی اصفهان استفاده از غضروف طبیعی است دلیل مشخصی دارد و آن هم این است که پروتز های مصنوعی مانند گورتکس و سیلیکونی هر دو در بدن به عنوان جسمی خارجی شناسایی می شوند و ممکن است که در همه موارد توسط بدن مورد پذیرش قرار نگیرند و همیشه خطر پس زدن غضروف ها توسط بدن وجود دارد. از سوی دیگر غضروف طبیعی توسط بدن ناشناخته نیست و بنابراین خطر پس زدن آن وجود ندارد. این که غضروف از چه قسمتی از بدن گرفته شود اهمیتی ندارد.

نواحی متداول گرفتن غضروف برای جراحی بینی

سه ناحیه اصلی برای گرفتن غضروف در بدن وجود دارد که جراح پلاستیک برای گرفتن غضروف از یکی از این نواحی استفاده می کند. معمولاً این سه ناحیه به ترتیب زیر انتخاب می شوند:

نواحی متداول گرفتن غضروف برای جراحی بینی | جراح بینی اصفهان

غضروف تیغه بینی در عمل بینی

معمولاً اولین انتخاب برای غضروف بینی از تیغه بینی است. تیغه بینی یک بخش غضروفی یا دیواره ایست که به تقسیم بینی به مجرای راست و چپ می پردازد. در صورتی که غضروف کافی برای تیغه بینی موجود باشد. جراح پلاستیک معمولاً با تراشیدن مناسب غضروف از این ناحیه بدون اینکه ساختار کلی بینی را تحت تاثیر قرار دهد، جراحی را پیش می برد.

پیشنهاد مطالعه
تاثیر شکل نوک بینی بر چهره

با تغییر شکل دادن بینی و بریدن غضروف از تیغه بینی و قرار دادن در جای مناسب روی پل بینی یا نوک بینی می توان بهره کافی را از این غضروف برد. به دلیل اینکه غضروف تیغه بینی از قبل هم در ناحیه بینی بوده است. کاملاً برای تغییر شکل بینی مناسب است ولی احتمال کمی وجود دارد که توسط بدن جذب شود. همچنین امکان خم شدن یا پیچ و تاب خوردن آن بر خلاف غضروف های دیگر وجود دارد.

غضروف گوش در جراحی بینی

زمانی که مقدار غضروف در تیغه بینی به اندازه کافی نیست، بهترین جراح بینی تصمیم به پیوند غضروف از گوش می گیرد و گرفتن غضروف می تواند از یک یا هر دو گوش صورت گیرد. این روش به نحوی انجام می گیرد تا کمترین اسکار در ناحیه نمایان گوش ایجاد شود و تغییری در شکل گوش ایجاد نشود. غضروف گوش به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد گزینه بسیار محبوبی است.

این نوع غضروف نرم است و به راحتی تغییر شکل داده می شود. با این حال تمایل به پیچ و تاب خوردن و خم شدن این غضروف هم با گذر زمان وجود دارد که دلیل آن هم نرمی این نوع غضروف است که نمی تواند ساختار حمایتی خوبی برای پل بینی داشته باشد. بنابراین غضروف گوش بیشتر برای نوک بینی و تغییر شکل و سایز آن مورد استفاده قرار می گیرد و در موارد کمتری برای تیغه بینی مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد مطالعه
تعریف ناهنجاری های بینی

غضروف قفسه سینه در جراحی بینی

زمانی که نتوان از غضروف تیغه بینی یا گوش استفاده کرد، جراح پلاستیک تصمیم می گیرد تا از قفسه سینه فرد غضروف بگیرد. این غضروف در بین قفسه سینه قرار دارد. مقدار زیادی غضروف در این ناحیه قرار دارد و بنابراین خطر اینکه عملکرد یا شکل قفسه سینه تحت تاثیر قرار گیرد. بسیار پایین است. غضروف قفسه سینه سفت تر و صاف تر از غضروف گوش است و بنابراین برای پیوند به تیغه بینی یا ناحیه پل بینی مناسب تر است. زیرا این نوع غضروف به مرور زمان خم نمی شود و ساختار خود را حفظ می کند.

غضروف مصنوعی بینی

در بسیاری از موارد با توجه به شرایط بیمار یا دلایل دیگر، استفاده از غضروف مصنوعی بینی پیشنهاد می شود. که به این ترتیب شکلی مناسب و دلخواه برای نوک بینی یا ناحیه پل بینی فراهم می شود. استفاده از این روش مزایا و خطرات خود را دارد که پزشک با بررسی تمامی جوانب تصمیم به انجام آن می گیرد.

فواید غضروف مصنوعی بینی

از مهم ترین فواید غضروف مصنوعی بینی این نکته است که نیازی به برش نواحی دیگر بدن در طول جراحی بینی نیست و در نتیجه اسکاری در نواحی دیگر ایجاد نمی شود. فرد بیمار پس از جراحی بینی به اندازه کافی نگرانی بابت بینی دارد و شاید توجه به دیگر نواحی بدن که پیوند غضروف از آن ها صورت گرفته است، برای وی ناخوشایند باشد.

|برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر مجید راستی اینجا کلیک کنید|

غضروف گذاشتن در پره بینی

در موارد نادری که به بازسازی بینی بعد از تصادف یا غیره می پردازیم. از استفاده از غضروف در پره های بینی کمک گرفته می شود. ولی در اغلب موارد نیازی به استفاده از غضروف در پره های بینی نیست.

پیشنهاد مطالعه
تاثیر نوشیدن الکل بر جراحی بینی

جذب شدن غضروف بینی

غضروف بینی در مواردی که غضروف خود تیغه بینی استفاده شود. امکان دارد که توسط بدن جذب شود. ولی در موارد دیگر که از غضروف های دیگری استفاده می شود. معمولاً این مورد دیده نشده است. با این حال بهتر است. که کیفیت بینی توسط جراح کاملاً بررسی شود. و جراح در صورتی که از کیفیت غضروف ناحیه بینی راضی نباشد، راه های دیگری را برای جراحی بر می گزیند.

جابه جایی غضروف بینی بعد از عمل

در برخی موارد دیده شده است که غضروف بینی بعد از عمل جابه جا می شود و یا تغییر شکل داده می شود. و حتی دچار پیچ و تاب می شود. این مورد به نوعی به معنای عدم موفقیت جراحی بینی است. و در اغلب موارد توصیه به انجام جراحی بینی ترمیمی می شود. در صورتی که جراح برای انتخاب نوع غضروف بینی تجربه کافی نداشته باشد. و دچار خطا شود، این مورد یا عارضه دیده می شود.

 


مطالب پیشنهادی : 

نحوه انجام تیمم و غسل بعد از جراحی بینی

تقویت غضروف بینی با جراحی

نحوه خواندن نماز بعد از جراحی بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *