۸ مراقبت لازم بعد از جراحی زیبایی بینی

۸ مراقبت لازم جراحی زیبایی بینی

بعد از اینکه بیمار بیهوش یا بی حس شد، جراح برش های کوچک را در داخل سوراخ های بینی یا کولملا ایجاد می کند. سپس پوست بینی را به دقت بالا می برد تا به استخوان و غضروف زیرین دسترسی پیدا کند. جراح در مرحله بعد به برداشتن یا صاف کردن بافت به شکل مورد نیاز دست می زند. به طور معمول، پزشک از ایمن ترین روش در عمل جراحی به منظور به حداقل رساندن آسیب به بافت های اطراف استفاده می کند. هنگامی که فرآیند تغییر شکل کامل شود، پزشک پوست را روی خطوط جدید بینی قرار می دهد و برش ها را می بندد.

۱. کبودی بعد از عمل زیبایی بینی

در طی بهبودی پس از عمل زیبایی بینی، وجود خونریزی جزئی از بینی، تورم و کبودی در ناحیه بینی، لب بالا، گونه‌ها یا اطراف چشم برای چندین روز پس از جراحی طبیعی است. قرار دادن یخ روی صورت، پل بینی و چشم‌ها تا حد تحمل، به کاهش کبودی، خونریزی و درد بعد از عمل کمک می‌کند.

به یاد داشته باشید که کمپرس سرد را مستقیما روی بینی خود قرار ندهید و آن را فقط بر روی پیشانی یا گونه خود بگذارید. یخ می‌تواند بر جریان خون پوست تاثیر بگذارد و بهبودی را مختل کند. علاوه بر این، هر فشاری که به بینی وارد شود می‌تواند اثر نامطلوبی داشته باشد.

جراح بینی اصفهان |  جراحی زیبایی بینی اصفهان | بعداز عمل بینی چه نوشیدنی بخورم
۲. ورم بینی بعد از عمل

مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل زیبایی چه هستند؟ یکی از عوارض جراحی بینی ورم بینی است. طبیعی است که عضوی از بدن که تحت تاثیر تیغ جراحی قرار می‌گیرد، ورم کند و کبود شود. اما چرا ورم در بینی اتفاق می‌افتد؟ آیا ورم تنها در بینی اتفاق می‌افتد؟

چند تکنیک برای جراحی بینی های گوشتی

ورم صورت را می‌توان در بینی، زیر چشم‌ها و در بالای لب‌ها مشاهده کرد. این به علت این است که به استخوان و بافت نرم صورت آسیب رسیده‌است. با اینکه جراحی زیبایی بینی است و عامدانه انجام می‌شود اما به هر حال تا حدی به بدن آسیب می‌رساند. یکی از پاسخ‌ها و ریاکشن‌های دفاعی بدن در برابر آسیب فیزیکی ورم است.

موادی مانند هیستامین و دیگر پیک‌های شیمیایی از سلول‌های آسیب دیده با تیغ جراحی آزاد می‌شوند و این پیک‌های شیمیایی باعث گشادی رگ‌ها می‌شوند. زمانی که رگ‌ها گشاد شوند، آب میان بافتی زیاد می‌شود و بافت ورم می‌کند.

۳. درد بینی

درد بعد ازعمل زیبایی بینی ممکن است سؤال بسیاری از افراد باشد، بیش‌تر بیماران درد نسبتا خفیفی را گزارش می‌کنند. در واقع عمل بینی خیلی دردناک نیست و در بهبودی پس از جراحی زیبایی بینی، ناراحتی ناشی از گرفتگی بینی مسئله‌ مهم‌تری است. برای کنترل درد به خصوص درد سینوزیت و عمل زیبایی بینی، پزشک ممکن است برخی داروهای مسکن و ضد درد را برای شما تجویز کند. استراحت، موثرترین چیزی است که به بهبود شما کمک می‌کند.

جراح بینی اصفهان |  جراحی زیبایی بینی اصفهان |  گرفتگی بینی بعد از عمل زیبایی

۴. گرفتگی بینی

گرفتگی بینی یا کیپ شدن بینی با فشار بر روی سینوس‌ها، همان چیزی است که هنگام بیدار شدن بعد از بیهوشی باید انتظار داشته باشید. به علت وجود پانسمان در مجرای بینی که از جنس گاز آغشته به پماد آنتی بیوتیک است، بینی شما کاملا مسدود خواهد بود و شما مجبور به نفس کشیدن با دهان بعد از عمل بینی هستید. انسداد بینی چند روز ادامه خواهد داشت.

همچنین در بوییدن هم مشکل خواهید داشت. احتمالا در گوش یا شقیقه‌ خود کمی احساس فشار خواهید کرد. پس از گذشت ۷ روز، این پانسمان را باید از بینی خارج کرد. بعد از عمل پل بینی هم با آتل پوشانده می‌شود. آتل به کاهش تورم بینی و فرم گرفتن بینی کمک می‌کند.

از مراقبت های بعد از عمل بینی اطلاع دارید؟

یک راه حل برای رفع گرفتگی بینی بعد از عمل زیبایی و فین کردن بعد از عمل بینی، استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز یا دستگاه بخور است. می‌توانید دستگاه بخور را هنگام استراحت کنار تخت خود قرار دهید. این کار نه تنها می‌تواند مجاری بینی شما را تسکین دهد، بلکه می‌تواند خلط گلو بعد از عمل بینی را هم آرام کند. بسیاری از بیماران، خشکی گلو و خشکی لب را به عنوان آزاردهنده‌ترین عوارض جانبی عمل بینی مطرح می‌کنند. در این شرایط چای و عسل به نرم کردن گلو کمک می‌کند.

۵. پرهیز از مصرف برخی داروها

طی ۱۰ روز قبل و بعد از عمل جراحی زیبایی بینی، آسپرین یا هر محصول حاوی آسپرین نباید مصرف شود. طی ۷ روز بعد از جراحی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) نباید مصرف شوند.

جراح بینی اصفهان |  جراحی زیبایی بینی اصفهان |  تغذیه بعد از عمل جراحی بینی

۶. رژیم غذایی بعد از عمل زیبایی بینی

بعد از عمل زیبایی بینی بهتر است یک غذای سبک، نرم و خنک بخورید. به مدت چند روز از مصرف مایعات گرم خودداری کنید. برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل، بهتر است کم کم غذا خوردن را شروع کنید. لازم به یادآوری است که رژیم غذایی مناسب و استراحت کافی باعث بهبودی هرچه سریع‌تر می‌شود. مطمئن شوید که مقدار زیادی ویتامین A و ویتامین C از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید.

۷. مصرف داروهایی که بعد از عمل زیبایی بینی تجویز می شود

برخی بیماران بلافاصله پس از عمل زیبایی بینی یک یا دو بار استفراغ می‌کنند. در صورت تداوم تهوع و استفراغ، داروهای ضد تهوع تجویز می‌شوند. پس از جراحی برای جلوگیری از عفونت‌های احتمالی، آنتی بیوتیک‌ هم تجویز می‌شود.

مصرف تمام قرص‌های تجویزی، طبق دستورالعمل پزشک بسیار مهم است. دوره‌ی مصرف داروها را تا پایان کامل کنید. واکنش‌های آلرژیک به هر یک از داروها مانند بثورات پوستی باید به محض مشاهده به پزشک گزارش شود.

هیچ دارو دیگری را بدون اطلاع پزشک مصرف نکنید. حتماً در مورد تاریخ مراجعه بعدی به متخصص سؤال کرده و برای مواقع اورژانسی شماره تلفنی از پزشک خود بگیرید. احتمالاً ۱ ماه و ۶ ماه بعد از عمل، بینی توسط متخصص جراح بینی معاینه شده و میزان تورم و تغییر شکل آن ارزیابی می‌شود.

داروهای مصرفی پس از جراحی بینی

جراح بینی اصفهان | نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

۸. نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن بعد از انجام جراحی بینی کمی سخت می‌شود و این طبیعی است. با همه‌ پانسمانی که در مسیر تنفس وجود دارد و خونابه‌ای که ممکن است از آن خارج شود، بی‌خوابی و بدخوابی امری طبیعی هستند. اما راه حل‌هایی برای بهبود آن وجود دارد. بعد از عمل جراحی زیبایی بینی باید نحوه‌ خوابیدن خود را تغییر دهید. این تغییر حالت به شما احساس راحتی در خواب را می‌دهد و در واقع بهتر است بگوییم که خوابیدن را امکان پذیر می‌کند. نحوه خوابیدن بعد از بینی بهتر است با رعایت نکات زیر باشد .

برای خوابیدن بهتر است از موقعیت طاق باز استفاده کنید. به روی کمر خوابیدن احتمال آسیب بینی در اثر برخورد به طرفین کم می‌شود. برای محافظت بیشتر می‌توان بالشت در دو طرف صورت گذاشت و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد. بهتر است که زیر سر را با یک بالشت کوچک و نرم تا ۴۵ درجه بالاتر نگه داشت. این حالت از خونریزی بیشتر جلوگیری می‌کند و کبودی و ورم کاهش پیدا می‌کند.

سعی کنید یک کمپرس یخ در کنار خود بگذارید. برای بهبود ورم صورت خود می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. با کمک کمپرس سرد می‌توانید التهاب و ورم را کاهش دهید و با این کار کبودی و درد را کمتر کنید. همچنین دوره‌ نقاهت شما کاهش پیدا می‌کند.

با فاصله از دیگران بخوابید. بهتر است که روی تخت دو نفره و در کنار هم خواب خود نخوابید زیرا می‌تواند باعث ایجاد سانحه شود و دست فرد کناری شما به بینی شما بخورد و به استخوان آسیب بزند.

روی شکم نخوابید. هم به بینی شما فشار خواهد آمد و هم احساس خوبی نخواهید داشت. خوابیدن بر روی شکم می‌تواند خونریزی و کبودی عمل بینی را افزایش دهد. پایین انداختن سر بعد از عمل بینی توصیه نمی‌شود .