ترمیم سوختگی با جراحی پلاستیک-بخش اول

ترمیم سوختگی با جراحی پلاستیک-بخش اول


جراحی درمان سوختگی چیست؟

به طور کلی دو روش جراحی اصلی برای درمان سوختگی وجود دارد که شامل جراحی بحرانی و جراحی ترمیمی می‌باشد. جراحی بحرانی یا حاد، بلافاصله بعد از وقوع سوختگی انجام می‌شود. این جراحی به وسیله یک تیم متشکل از جراحان عمومی که در زمینه درمان سوختگی‌های حاد تخصص دارند، انجام می‌گیرد. عمل جراحي براي سوختگی‌های پیچیده و شدید اغلب باید با مشورت جراحان پلاستیک انجام شود. در چنین مواردی، جراحان پلاستیک هم به صورت سرپایی و هم به صورت بالینی می‌توانند به درمان سوختگی  بیمار کمک کنند.

بعد از آنکه درمان بحرانی اولیه انجام شد و جای جراحت‌ها و زخم‌های آن بهبود پیدا کرد، ممکن است به جراحی ترمیمی سوختگی نياز باشد. این نوع از جراحی معمولاً به وسیله جراح پلاستیک انجام می‌شود. اهدافی که از جراحی ترمیمی سوختگی مد نظر است، شامل بهبود عملکرد و زیبایی ظاهری بافت‌های آسیب‌دیده از سوختگی می‌شود. برای این منظور لازم است که اصلاحات یا تغییراتی به وسیله ابزارهای تخصصی جراحی در بافت‌های آسیب‌دیده انجام شود. معمولاً ارتباط بین بیماری که دچار سوختگی شده است و جراح ترمیمی که درمان او را بر عهده دارد، تا چندین سال ادامه پیدا می‌کند. درمان جای سوختگی در بافت‌های بدن اغلب تا چند ماه طول می‌کشد و ممکن است جای زخم‌ها یا سوختگی‌های جدیدی هم بر روی پوست ناحیه آسیب‌دیده به وجود بیاید. به خصوص در بیماران جوان که رشد اندام‌های آنها هنوز کامل نشده است، احتمال بروز جای سوختگی‌های جدید در پوست خیلی بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه
افراد مناسب برای عمل اتوپلاستی

جراحی ترمیم جای سوختگی در چه مواقعی لازم می‌شود؟


سوختگی ملایم که در پزشکی اصطلاحاً با عنوان سوختگی درجه یک شناخته می‌شود، فقط لایه‌های خارجی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً بدون نیاز به جراحی، به طور کامل بهبود پیدا می‌کند. همچنین احتمال آنکه جای سوختگی‌های درجه یک بر روی پوست باقی بماند، خیلی کم است.

سوختگی‌های شدیدتر که اصطلاحاً با عنوان سوختگی‌های درجه دو و درجه سه شناخته می‌شوند، لایه‌های عمیق‌تر در بافت پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ممکن است که جای زخم‌های مشهود و برجسته‌ای را بر روی پوست باقی بگذارند. حتی ممکن است پوست در اثر سوختگی‌های درجه سه، اعصاب و حس خود را نیز از دست بدهد.

پیشنهاد مطالعه
اثرات کم خونی در بیمارانی که قصد جراحی بینی دارند

جراحی ترمیم سوختگی در صورتی لازم می‌شود که شما در اثر سوختگی‌های شدید درجه دو و سه، دچار جراحت‌های عمیق شده باشید و آثار سوختگی به شکل مناسبی بهبود پیدا نکرده و یا جای زخم‌های نمایانی بر روی پوست باقی مانده است. این مشکلات می‌تواند در تمامی افراد اعم از مردان، زنان و کودکان اتفاق بیفتد، بنابراین جراحی ترمیم سوختگی برای هر بیماری در هر سن و سالی مناسب می‌باشد.

افراد مناسب برای جراحی ترمیم سوختگی چه کسانی هستند؟


بهترین کاندیداها برای عمل جراحی ترمیم سوختگی افرادی هستند که به خوبی درک کنند که عمل جراحی نمی‌تواند جای سوختگی‌های روی پوست را به طور کامل برطرف کند، بلکه تنها به بهبود عملکرد عضو آسیب‌دیده و کاهش نسبی آثار مشهود سوختگی بر روی پوست کمک می‌کند. اگر سوختگی باعث چسبندگي و انقباض پوست در ناحیه گردن، شانه‌ها، دست‌ها یا پاها شده و در توانایی حرکت این اندام‌ها محدودیتی ایجاد کرده باشد، می‌توان با ترمیم جای سوختگی و آزاد کردن چسبندگي پوست به رفع این محدودیت‌های حرکتی کمک کرد. همچنین جای سوختگی‌های روی پوست صورت که می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای پلک‌ها، لب‌ها و بینی شده و یا ریزش موها را به دنبال داشته باشد را می‌توان با استفاده از عمل جراحی ترمیمی، درمان کرد. جای سوختگی‌هایی که به شکل غیر طبیعی، حالت ضخیم و پهن پیدا کرده و یا دچار تغییر رنگ پوست شده است را نیز می‌توان از طریق چندین روش مختلف اعم از جراحی و غیر جراحی، مورد درمان قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *