اثرات بیهوشی جراحی رینوپلاستی

اثرات بیهوشی جراحی رینوپلاستی

اثرات بیهوشی بعد از جراحی بینی

عمل جراحی بینی یکی از آن عمل های است که بیمار باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد تا عمل انجام شود، چون در اکثر موارد این عمل به صورت سرپایی و یا بی حسی موضعی انجام نمی شود.

بیهوشی فرآیندی است فرد را پیش از انجام عمل جراحی به یک خواب موقت اجباری می برند تا درد های ناشی از عمل را احساس نکند. این عمل با دریافت داروی بیهوشی توسط تکنسین بیهوشی انجام می شود، در اکثر موارد ممکن است این دارو ها عوارضی را بعد از اتمام عمل جراحی بر جای بگذارد یا بدن بیمار به این دارو ها واکنش آلرژیکی داشته باشد.

همینطور جای آن دارد که بگوییم حساسیت به دارو های بیهوشی یکی از عوارضی است که ممکن است به صورت احتمالی بعد از عمل جراحی بینی برای فرد ایجاد شود.
* هر کدام از دارو های مذکور برای بیهوشی با توجه به سن، شرایط جسمی و روانی بیمار و همینطور طبق صلاح دید متخصص بیهوشی اعمال می شود.

تاثیر بیهوشی در عمل جراحی بینی

همین عوارض و خطرات احتمالی دارو های بیهوشی سبب شده است تا افرادی که قصد انجام عمل بینی را دارند، با هراس از این عوارض نتوانند تصمیم نهایی در این مورد را بگیرند. اغلب این افراد تصور می کنند بیهوشی منجر به مرگ و دیگر آسیب های جدی به سلامتی شان می شود. اگر چه اغلب این ترس ها وسواس گونه و بیهوده است. اما کمی استرس برای چنین عمل های جراحی طبیعی است.

کبودی اطراف چشم ها بعد از عمل بینی یکی از مسائلی است که بعد از جراحی بینی ایجاد میشود.

جراح بینی اصفهان | اثرات بیهوشی جراحی رینوپلاستی

انواع بیهوشی

۱٫ بی حسی موضعی
۲٫ آرام بخش وریدی
۳٫ بیهوشی عمومی

پیشنهاد مطالعه
انواع و روش‌های جراحی زیبایی بینی

کدام نوع بیهوشی برای عمل جراحی بینی مناسب است؟

انتخاب نوع بیهوشی به تخصص تجربه و مهارت متخصص بیهوشی بستگی دارد. اما اغلب موارد مشاهده شده است که برای اعمال جراحی زیبایی از بیهوشی عمومی استفاده می شود.

دارو های بیهوشی که در جراحی بینی از آن استفاده می شود :

سابقاٌ از دارو های که ریسک بیشتری داشت برای عمل جراحی بینی استفاده می شد، اما هم اکنون به مدد پیشرفت علم پزشکی دارو های با خطرات کم تر و بسیار ایمن تر در اتاق عمل جراحی بینی مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته از دارو های به نام هالوتان، ایزوفلوران، آنفلوران برای بیهوشی بیمار کاربرد داشت، اما در حال حاضر در ایران از دارو های به نام پروپوفول، آترا کوریوم، فنتانیل، بهره مند می شوند.

آیا احتمال مرگ در عمل جراحی بینی وجود دارد؟

در ابتدا با در نظر گرفتن این نکته که بیهوشی بی خطر هم نیست به پرسش فوق می پردازیم.

دریافت دارو در موارد نادری هم ممکن است منجر به مرگ فرد شود، البته این اتفاق در گذشته بیشتر بوده و با تلاش متخصصین این حوزه آمار مرگ و میر در اثر داروی بیهوشی به شدت کاهش یافته تا حدی که نزدیک به صفر است، پس جای نگرانی وجود ندارد و می توانید با در نظر گرفتن تمامی جوانب اقدام به عمل جراحی بینی کنید و بدون ترس و دلهره مزایا این عمل بهره مند شوید.

جراح بینی اصفهان | اثرات بیهوشی جراحی رینوپلاستی.

عوارض

  • حالت تهوع و استفراغ: از عمومی ترین پیامدهای ناشی از بیهوشی حالت تهوع و استفراغ است.

عموما این حالت در ۲۴ ساعت اول پس از عمل جراحی رخ می دهد و به ندرت دیده شده تا چند روز ادامه یابد. این عوارض ناشی از داروی بیهوشی است که البته در حال حاضر به دلیل اینکه از بهترین داروهای بیهوشی در کشور استفاده می شود، استفراغ و تهوع ناشی از بیهوشی بسیار کم شده است.

  • احساس لرز: در علم پزشکی هیپوترمی همان احساس لرزی است که زمان به هوش آمدن گفته می شود. حتما شما نیز بدون بیهوشی عمومی آن را تجربه کرده اید، حس لرز و مورمور شدن که در سطح پوست با دادنه دانه شدن پوست و سیخ شدن موهای روی پوست خود را نشان می دهد.
  • گلودرد: زمان به هوش آمدن گلودرد دیگر از عوارض بیهوشی عمومی به است. که اغلب ممکن است با گرفتگی خفیف صدا و خشکی دهان نیز همراه باشد.
  • سردرد: این عارضه در بیهوشی های موضعی رخ می دهد. سردرد، سرگیجه و خواب آلودگی کوتاه مدت، تجربه ای مشترک در اغلب افراد تحت بیهوشی موضعی است.
  • درد عضلانی: قرار گرفتن نامتعارف اندام ها در زمان جراحی سبب بروز درد در قسمت شانه ها ، پشت و قفسه سینه می شود معمولا این درد ها پس از ۲ الی ۳ روز بدون نیاز به داروی خاصی از بین می رود.
  • در افراد سیگاری این مشکلات بیشتر دیده میشود و همچنین در برخی افراد که بیماری های زمینه‌ای از جمله فشار خون مزمن، بیماری‌های قلبی زمینه‌ای، نارسایی قلبی پیشرفته، نارسایی ریه، ضایعات مغزی و … دارند نیز بیهوشی می‌تواند پیامدهای خاص خود را داشته باشند.
پیشنهاد مطالعه
جراحی بینی گوشتی

کنترل علائم حیاتی بیمار

هنگامی که شما بی هوش هستید یک گیره فلزی به یکی از انگشتان دست یا پایتان وصل است که اکسیژن خون را اندازه گیری می کند. بازوبند فشار خون آماده روی بازوهایتان قرار گرفته و هر چند دقیقه یکبار در حین جراحی فشار خونتان اندازه گیری می شود.

دمای بدن، ضربان قلب، سرعت تنفس، میزان دی اکسید کربن بازدمی و فعالیت های مغز با استفاده از دستگاه های پیشرفته اتاق عمل به دقت توسط تیم بی هوشی و جراحی مورد پایش قرا می گیرند و در صفحات نمایشگر لحظه به لحظه نمایش داده شده و ثبت می گردند.

پیشنهاد مطالعه
اهمیت تغذیه مناسب بعداز عمل بینی

علاوه بر این چسبهای خاصی روی قفسه سینه قرار می گیرند که به دستگاه مانیتور نوار قلبی متصل است و نوار قلب شما را در طول عمل به جراح نشان می دهد.

جراح بینی اصفهان | اصول جراحی زیبایی بینی

ریکاوری – به هوش آمدن

وقتی که به هوش می آیید در اتاق ریکاوری یا احیا هستید. سرم به شما وصل است و روی بینی آتل پلاستیکی و زیر بینی گاز استریل قرار گرفته است. در این اتاق به مدت چند دقیقه تحت نظر قرار می گیرید تا به طور کامل به هوش آیید.

عموما گلودرد خفیفی شبیه آنچه در هنگام سرماخوردگی احتمالا تجربه کرده اید در این مرحله احساس می کنید که به علت وجود لوله پلاستیکی در گلو هنگام جراحی است. این درد معمولا ظرف چند ساعت و یا نهایتا ظرف یکی دو روز برطرف می شود.

 

دکتر مجید راستی جراح بینی اصفهان :

 

ارتباط با صفحه رسمی دکتر مجید راستی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *